Riksrevisionen granskar myndigheternas digitala service
Svenska myndigheter ska tillhandahålla god och tillgänglig digital service. Flera internationella mätningar tyder dock på att Sverige halkar efter på flera områden. Riksrevisionen genomför därför en granskning av statliga myndigheters arbete med att utveckla digital service.

Foto: Maskot

– Riksdagen har varit tydlig med att detta är ett prioriterat område. Myndigheternas digitala service ska ha hög tillgänglighet och bidra till förenklingar för användare med olika behov, till exempel för personer med funktionsnedsättning, säger riksrevisor Helena Lindberg.
Om granskningen
Bakgrund
Mötet mellan medborgaren och den statliga förvaltningen äger allt oftare rum digitalt. Digitala tjänster kan innebära att myndigheterna förenklar kontakterna, sparar resurser och säkrar enhetlighet i bemötandet. De kan även bidra till höjd kvalitet på servicen.
Samtidigt måste myndigheterna säkerställa att den digitala servicen är enkel och tillgänglig för alla tänkbara användare, att den utgår ifrån användarnas behov, möter krav på exempelvis informationssäkerhet och inte blir orimligt kostsam.
I flera internationella mätningar av offentliga digitala tjänster tappar Sverige placeringar i förhållande till andra länder, vilket tyder på att utvecklingen går långsammare än förväntat. Samtidigt finns det tecken på att tillgängligheten i många fall brister, att myndigheternas digitala service är av varierande kvalitet och att utvecklingen sker ojämnt i förvaltningen.
Myndigheternas digitala tjänster visar också brister vad gäller tillgänglighet för personer med någon form av funktionsnedsättning. Under perioden 2020–2021 gjorde Myndigheten för digital förvaltning (Digg) en ingående övervakning av tio statliga myndigheters webbtillgänglighet enligt lagen om tillgänglighet i offentlig digital service. För sju av de granskade myndigheterna blev resultatet att deras webbplats bedömdes mycket svår eller omöjlig att använda för många personer.
Syfte
Granskningen ska svara på om statliga myndigheters arbete med att utveckla den digitala servicen har varit effektivt.
Publicering
Resultatet från granskningen kommer att sammanställas i en rapport med planerad publicering i mars 2023. Observera att publiceringsdatum är preliminärt. För aktuell information om Riksrevisionens pågående granskningar, se vår publiceringskalender som uppdateras löpande.
Presskontakt: Olle Castelius, tel: 08-5171 40 04.
Dela i sociala medier och via e-post
Kontakta OSS
Skicka dina frågor eller synpunkter via formuläret nedan så ser vi till att de når rätt handläggare. Ange gärna om din fråga har att göra med informationen på just den här sidan. Genom att skicka in en fråga till oss medger du behandling av dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR).