Industriklivet – planering, genomförande och uppföljning (RiR 2024:17)
Industriklivet är ett statligt stöd till forskning och investeringar med syftet att minska klimatpåverkande utsläpp. Brister i planering, genomförande och uppföljning riskerar dock att göra satsningarna ineffektiva.
Andra format
Sammanfattning
Riksrevisionen har granskat Industriklivet, som är ett klimatpolitiskt styrmedel för att stödja ny teknik och andra innovativa lösningar som minskar växthusgasutsläppen. Riksrevisionens övergripande slutsats är att både regeringens utformning av, och Energimyndighetens arbete med, Industriklivet har flera brister. Riksrevisionen bedömer därmed att det finns en risk för att Industriklivet inte på ett effektivt sätt bidrar till vare sig industrins klimatomställning eller Sveriges klimatmål.
Industriklivet skiljer sig på vissa sätt från Energimyndighetens arbete med forskning och innovation inom energiområdet eftersom Industriklivets huvudsakliga syfte är klimatpolitiskt och att det, utöver forskning, även kan finansiera investeringar i kommersiella anläggningar. Industriklivet har även breddats två gånger och är nu betydligt bredare än det var från början. Regeringen har trots detta gett Energimyndigheten fortsatt ensamt ansvar för Industriklivet. Regeringen analyserade inte på förhand konsekvenserna av breddningarna, till exempel vad gäller vilken målgrupp och vilka typer av åtgärder som omfattas av den nya utformningen. Det är till stor del fortfarande oklart hur målgruppen ser ut efter den senaste breddningen.
De breddningar som genomförts innebär också ett ökat överlapp med Klimatklivet, ett stöd till klimatinvesteringar som Naturvårdsverket ansvarar för. Vissa aktörer kan till exempel ansöka om stöd för likvärdiga investeringar i anläggningar som minskar växthusgasutsläpp från både Industriklivet och Klimatklivet, men det ställs lägre krav på beräkningar av investeringars utsläppsminskningar i Industriklivet, vilket enligt Riksrevisionen inte är rimligt.
Riksrevisionen bedömer att det finns en risk för att staten finansierar betydande satsningar genom Industriklivet trots att det saknas förutsättningar för att flera av de finansierade projekten ska kunna genomföras. Flera projekt är beroende av insatser inom andra politikområden för att de ska kunna genomföras, till exempel utbyggnad av el eller infrastruktur. Regeringen har dock satt stor tilltro till att Industriklivet ska bidra till Sveriges klimatmål. För att detta ska realiseras är det angeläget att regeringen i hög grad samordnar styrningen mellan klimatpolitiken och andra politikområden, och samtidigt ser till att ha en plan för hur Sveriges klimatmål kan nås även om de höga förväntningarna på Industriklivet inte skulle infrias.
Energimyndigheten efterfrågar inte på ett tillräckligt tydligt sätt de uppgifter som behövs för att bedöma ansökningar till Industriklivet i samband med ansökningstillfället. Myndigheten behöver därför ofta ta in kompletteringar från sökande, vilket är ineffektivt. Det är även oklart hur Energimyndigheten avgör om kompletterande uppgifter ska efterfrågas eller inte. Energimyndigheten har haft ambitionen att underlätta för de sökande, men Riksrevisionen bedömer att arbetssättet för att samla in uppgifter är ineffektivt och även innebär en risk för att sökande behandlas olika utan att det finns sakliga skäl för detta.
Trots att uppgiften om potential till utsläppsminskningar är central för att bedöma ansökningar har Energimyndigheten inte säkerställt att de uppgifter om potential som de sökande angett är jämförbara. Eftersom Energimyndigheten inte gett tillräcklig vägledning om hur potentialen ska beräknas har de sökande beräknat potentialen med olika metoder och med olika avgränsningar, vilket innebär att uppgifterna inte är jämförbara och dessutom svåra att förstå. Detta innebär enligt Riksrevisionen att det är svårt för Energimyndigheten att på ett tydligt och transparent sätt rangordna vilka projekt som i första hand ska beviljas stöd. Riksrevisionen bedömer därför att det finns en risk för att projekt beviljas stöd även om de inte i så hög utsträckning bidrar till Industriklivets syfte.
Energimyndigheten använder flera bedömningskriterier för att bedöma ansökningar till Industriklivet, men har inte gett tillräcklig vägledning till interna och externa bedömare om hur kriterierna ska tolkas eller tillämpas. Detta bidrar enligt Riksrevisionen ytterligare till att det är svårt för myndigheten att jämföra eller rangordna olika projekt.
Riksrevisionen bedömer att Energimyndighetens beslut om avslag eller bifall inte alltid är tillräckligt motiverade, eftersom det inte alltid framgår hur myndigheten har kommit fram till beslutet. Därutöver saknas ofta dokumentation i ärendet av de uppgifter som har legat till grund för myndighetens beslut.
Energimyndigheten har, under större delen av den granskade perioden, inte samlat in de uppgifter som behövs för att följa upp och utvärdera de enskilda projektens resultat och effekter. Exempel på sådana uppgifter är uppdaterade bedömningar av projektens potential till utsläppsminskningar och uppskattningar av i vilken utsträckning projekten medfört att en viss teknik kommit närmare marknadsintroduktion. Energimyndigheten har i den uppföljning som rapporterats till regeringen i stället använt de uppgifter om potential som den sökande angett i samband med ansökan. Dessa uppgifter är osäkra och dessutom inte jämförbara mellan projekt. En bidragande förklaring till att Energimyndigheten inte i tillräcklig grad prioriterat arbetet med uppföljning och utvärdering är att Industriklivets utformning har förändrats flera gånger sedan införandet. Energimyndigheten har därför behövt lägga tid och resurser på att anpassa sitt arbete efter nya förutsättningar och utöka sin kompetens inom flera områden.
Rekommendationer
Riksrevisionen lämnar följande rekommendationer:
Till regeringen
- Överväg om den nuvarande utformningen av Industriklivet är effektiv eller bör justeras. I detta ingår att se över vilken målgrupp och vilka typer av åtgärder och projekt som Industriklivet ska omfatta, samt hur myndighetsansvaret bäst utformas för att svara mot detta.
- Samordna de statliga stöden till klimatomställningen, och specifikt till klimatinvesteringar, genom att:
- se till att eventuella överlapp mellan till exempel Industriklivet och Klimatklivet noggrant bedöms och motiveras
- säkerställ att likvärdiga investeringsprojekt prövas på ett enhetligt sätt oavsett vilket stöd ansökan avser.
- Samordna styrningen av klimatomställningen genom att:
- samordna klimatpolitiken med andra politikområden så att risken för att Industriklivets avsedda effekter uteblir inte blir onödigt stor.
- se till att det finns alternativa åtgärder för att nå Sveriges klimatmål även om de höga förväntningarna på Industriklivet inte skulle infrias.
Till Energimyndigheten
- Påbörja ett konkret och kontinuerligt arbete med uppföljning och utvärdering, baserat på den kunskap om uppföljning och utvärdering som i flera omgångar tagits fram.
- Ta fram anpassade formulär för ansökningar och avrapporteringar inom Industriklivet, som tydligt efterfrågar de uppgifter som behövs för att göra en enhetlig prövning och en ändamålsenlig uppföljning och utvärdering. Det handlar till exempel om att begära in jämförbara beräkningar av projektens potential till utsläppsminskningar.
- Se till att prövningen av ansökningarna inom Industriklivet blir enhetlig och transparent, bland annat genom att:
- utveckla ett stöd för såväl medarbetare som externa experter som tydliggör hur bedömningskriterierna bör tolkas och tillämpas
- se till att beslut om stöd motiveras så att det tydligt framgår varför en ansökan uppfyller, eller inte uppfyller, bedömningskriterierna.
Dela i sociala medier och via e-post
Kontakta oss
Skicka dina frågor eller synpunkter via formuläret nedan så ser vi till att de når rätt handläggare. Ange gärna om din fråga har att göra med informationen på just den här sidan. Genom att skicka in en fråga till oss medger du behandling av dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR).