Spelinspektionens tillsyn över spelmarknaden (RiR 2024:19)
Spelinspektionen genomför för få inspektioner av de aktörer som är verksamma på den svenska spelmarknaden. Valet av vilka som ska bli föremål för tillsyn görs dessutom inte utifrån en välgrundad riskanalys och myndigheten följer inte upp om påtalade brister rättas till.
Andra format
Sammanfattning
Riksrevisionen har granskat Spelinspektionens tillsyn över den svenska spelmarknaden. Den övergripande slutsatsen är att tillsynen inte är tillräckligt effektiv för att motsvara de förväntningar som riksdag och regering uttryckte i samband med spelmarknadens omreglering. Det handlar framför allt om att Spelinspektionen genomför få inspektioner men även om att valet av vilka aktörer som ska tillsynas inte görs utifrån välgrundade riskanalyser. Spelinspektionen följer heller inte i tillräcklig utsträckning upp om tillsynsobjekten rättar till påtalade brister.
Den 1 januari 2019 infördes ett licenssystem för den svenska spelmarknaden. Genom reformen ska i princip allt spel om pengar utövas under offentlig kontroll för att skydda spelarna och samtidigt säkerställa intäkter till staten och allmännyttan. Nödvändiga förutsättningar för att syftet med reformen ska uppnås är dels en hög kanalisering av spelandet till licensierade aktörer, dels att de licensierade aktörerna följer regelverket. Spelinspektionens tillsyn över såväl den olicensierade som den licensierade marknaden har därmed en central roll i det omreglerade systemet.
Tillsyn i form av inspektioner, där enskilda licenshavare granskas och bristande regelefterlevnad får konsekvenser, är enligt Riksrevisionen särskilt viktig när risken för regelöverträdelser är stor. Antalet inspektioner av kommersiellt onlinespel och vadhållning har i det perspektivet inte haft tillräcklig omfattning under senare år. På delmarknaderna där staten och allmännyttan har ensamrätt har tillsynen under senare år varit mycket begränsad. För att systemet ska uppfattas som trovärdigt är det enligt Riksrevisionen viktigt att alla licenstyper och spelformer tillsynas med viss regelbundenhet.
Spelinspektionens tillsyn av det olicensierade spelet är viktig, eftersom olagligt spel kan undergräva licenssystemets legitimitet. Samtidigt kan det konstateras att Spelinspektionens möjligheter att beivra olagligt spel i praktiken är begränsade. Otydligheter i spellagen försvårar också arbetet. Dessa otydligheter har påtalats tidigare utan att regeringen har tagit initiativ för att åtgärda problemet.
Spelinspektionen har prioriterat ned tillsynen i relation till konkurrerande uppgifter. Det handlar dels om licens- och tillståndsansökningar, dels om regeringsuppdrag och andra uppgifter som tillkommit efterhand utan att motsvarande resurser har tillförts myndigheten. Sammantaget har detta bidragit till tillsynens begränsade omfattning. Regeringen har haft kännedom om detta men har inte vidtagit tillräckliga åtgärder eller informerat riksdagen.
Omregleringen av spelmarknaden har varit en omvälvande reform som också har genomförts i högt tempo. För Spelinspektionen har de inledande åren varit en intensiv utvecklingsperiod. Ibland har godtagbara lösningar hittats snabbt, i andra fall har det blivit en mer utdragen process. Spelinspektionen har i huvudsak etablerat ändamålsenliga processer och stöd för tillsynen och för att hantera intressekonflikter. Däremot har Spelinspektionen hittills inte följt upp resultatet av sina tillsynsbeslut. Myndigheten vet därför inte om påtalade fel har åtgärdats och saknar därmed kunskap om ifall inspektionerna har använts på ett kostnadseffektivt sätt. Spelinspektionen behöver också utveckla sin planeringsprocess för tillsynen, exempelvis behöver riskanalysen bli mer systematisk.
Spellagen, som utgör grunden för dagens licenssystem, utformades som en ramlag så att regleringen ska kunna anpassas till den snabba utvecklingen på spelmarknaden. Regeringen har tagit initiativ till flera förändringar av lagen samt beslutat om flera förordningsändringar för att anpassa regleringen och ge Spelinspektionen utökade befogenheter och nya verktyg. Detta är positivt enligt Riksrevisionen. Regeringen behöver även fortsättningsvis aktivt följa utvecklingen på spelmarknaden och vid behov vidta åtgärder för att ytterligare utveckla regelverket och säkerställa att Spelinspektionen har tillräckliga befogenheter och effektiva verktyg för sin tillsyn.
Rekommendationer
Riksrevisionen lämnar följande rekommendationer.
Till regeringen
- Säkerställ att Spelinspektionen har förutsättningar att bedriva en effektiv tillsyn i tillräcklig omfattning.
- Säkerställ att det tas fram tillförlitliga och rättvisande uppgifter om tillsynens omfattning och resultat och informera riksdagen om detta.
- Utred frågan om spellagens tillämpningsområde i syfte att tydliggöra i vilka fall onlinespel omfattas av spellagen. Överväg i sammanhanget möjligheterna att utvidga tillämpningsområdet.
Till Spelinspektionen
- Utveckla formerna för att planera, styra och följa upp tillsynsverksamheten. I detta bör ingå en systematisk riskanalys. Vid sidan av den årliga tillsynsplaneringen bör det även finnas en mer långsiktig planering.
- Arbeta aktivt för att öka omfattningen av och effektiviteten i myndighetens inspektioner av såväl den licensierade som den olicensierade spelmarknaden. I detta bör ingå att utreda förutsättningarna för en omfördelning av resurser inom myndigheten.
- Fortsätt att utveckla myndighetens metoder och stöd för tillsynsverksamheten. I detta bör ingå rutiner för att kontrollera att tillsynsobjekten åtgärdar påtalade brister.
Sammanfattning på engelska
Swedish Gambling Authority’s supervision of the gambling market
Dela i sociala medier och via e-post
Kontakta oss
Skicka dina frågor eller synpunkter via formuläret nedan så ser vi till att de når rätt handläggare. Ange gärna om din fråga har att göra med informationen på just den här sidan. Genom att skicka in en fråga till oss medger du behandling av dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR).