Källor
Författningar
EU‑lagstiftning.
EUT L 345, 27.12.2017, s. 1–26, Celex 32017R2394, Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/2394 av den 12 december 2017 om samarbete mellan de nationella myndigheter som har tillsynsansvar för konsumentskyddslagstiftningen och om upphävande av förordning (EG) nr 2006/2004.
EUT L 328, 18.12.2019, s. 7–28, Celex 32019L2161, Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/2161 av den 27 november 2019 om ändring av rådets direktiv 93/13/EEG och Europaparlamentets och rådets direktiv 98/6/EG, 2005/29/EG och 2011/83/EU vad gäller bättre upprätthållande och modernisering av unionens konsumentskyddsregler.
Svenska författningar.
Marknadsföringslag (2008:486).
Konsumentkreditlag (2010:1846).
Budgetlag (2011:203).
Förvaltningslag (2017:900).
Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden.
Lag (2014:275) om viss verksamhet med konsumentkrediter.
Myndighetsförordning (2007:515).
Förordning (2009:93) med instruktion för Finansinspektionen.
Förordning (2009:607) med instruktion för Konsumentverket.
Förordning (2014:110) om en upplysningstjänst för konsumenter.
Litteratur
Konsumentverket/KO och Branschorganisationen Färg, Möbler och Interiör, Överenskommelse om köpevillkor för möbler och interiör, dnr 2012/191.
Konsumentverket/KO och Telenor Sverige AB, TeliaSonera Sverige AB, Hi3GAccess AB, Tele2 Sverige AB och Netett Sverige AB, Överenskommelse om marknadsföring av täckning för mobila tjänster, dnr 2014/315.
Konsumentverket, Angående uttag av kortavgift, mall.
Konsumentverket, Utvärdering av Hallå konsument Slutrapport till regeringen juni 2017, rapport 2017:6, 2017.
Konsumentverket, Rutin för tematisk tillsyn, Utgåva A, 2017.
Konsumentverket, Konsumentrapporten 2018, rapport 2018:1, 2018.
Konsumentverket, Konsumentskadan i Sverige Vad kostar misslyckade köp?, rapport 2018:2, 2018.
Konsumentverket, Rutin för bevissäkring på nätet, bilaga 1, 2018.
Konsumentverket, Insats-VP 2019, 2019.
Konsumentverket, Informationsmaterial om verktyg för sociala medier, 2019.
Konsumentverket, Vår omvärld 2019, underlagsrapport 2020:3, 2020.
Konsumentverket, Triagen en beskrivning, 2020.
Konsumentverket, Årsredovisning 2020.
Konsumentverket, Insats-VP 2020, 2020.
Konsumentverket, Telefonförsäljning, dnr KOV 2019/15, 2020.
Konsumentverket KO, Granskning av dolda fel-försäkringar, dnr 2020/558, 2020.
Konsumentverket KO, Konsumentproblem inom reseområdet i samband med pandemin, dnr 2020/1147, 2020.
Konsumentverket KO, Granskning av parkeringsbolagens marknadsföring och avtalsvillkor, dnr 2020/193, 2020.
Konsumentverket, Insats-VP 2021, 2021.
Konsumentverket, Mål och indikatorer RO Marknadsrätt.
Konsumentverket, Rutin varningslistan, version 2.0, 2021.
Konsumentverket, Verksamhetsplan 2021, 2021.
Konsumentverket, Rutin för löpande tillsyn, revision J, 2021.
Konsumentverket, Läget i landet 2021 Konsumentvägledning, dnr KOV 2021/408, 2021.
Konsumentverket, Presentationsmaterial för Riksrevisionen, 2021.
Konsumentverket, KObot systembeskrivning, 2022.
Konsumentverket, Budgetunderlag 2022–2024, dnr 2021/201, 2021.
Konsumentverket, Konsumtion på villovägar Hinder för väl fungerande konsumentmarknader och hållbar konsumtion, rapport 2021:2, 2021.
Konsumentverket, Konsumentverkets bevakning av svåra marknader En översikt av resultatet från Konsumentmarknadsundersökningen 2018 och 2019, underlagsrapport 2021:2, 2021.
Konsumentverket, Sammanställning av författningar använda i Konsumentverkets tillsyn, 2021.
Konsumentverket och Finansinspektionen, Överenskommelse om samarbete mellan Finansinspektionen och Konsumentverket, FI Dnr 17-15062, 2017.
Ivarsson Westerberg, A., Tillsyn, urval och effekter – vad säger forskningen?, rapport till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, 2014.
Regeringen, regeringsbeslut, Uppdrag till Konsumentverket att inrätta och tillhandahålla ett forum för miljösmart konsumtion, dnr Fi2017/01172/KO, 2017.
Regeringen, regeringsbeslut, Uppdrag att identifiera och analysera hinder för väl fungerande marknader och för hållbar konsumtion, dnr Fi2020/00945/KO, 2020.
Europeiska kommissionen, Ny strategi för konsumentpolitiken – En hållbar återhämtning genom stärkt konsumentresiliens, 2020.
Statskontoret, På väg mot en bättre tillsyn? En studie av den statliga tillsynens utveckling, 2020
Utredningar
SOU 2018:1, Ett reklamlandskap i förändring – konsumentskydd och tillsyn i en digitaliserad värld.
Riksdagstryck
Prop. 2009/10:7, Offentlig förvaltning för demokrati, delaktighet och tillväxt, bet. 2009/10:FiU38, rskr. 2009/10:315.
Skr. 2009/10:79, En tydlig, rättssäker och effektiv tillsyn, bet. 2009/10:FiU12, rskr. 2009/10:210.
Prop. 2015/16:1, Budgetpropositionen för 2016 UO 18, bet. 2015/16:CU1, rskr. 2015/16:76.
Prop. 2015/16:168, Stärkta sanktionsmöjligheter för Konsumentombudsmannen, bet. 2015/16:CU23, rskr. 2015/16:300.
Prop. 2016/17:180, En modern och rättssäker förvaltning – ny förvaltningslag, bet. 2017/18:KU2, rskr. 2017/18:2.
Prop. 2017/18:1, Budgetpropositionen för 2018 UO 18, bet. 2017/18:CU1, rskr. 2017/18:68, rskr. 2017/18:69 och rskr. 2017/18:70.
Prop. 2017/18:129, Skriftlighetskrav vid telefonförsäljning, bet. 2017/18:CU36, rskr. 2017/18:404.
Prop. 2018/19:1, Budgetpropositionen för 2019 UO 18, bet. 2018/19:CU:1, rskr. 2018/19:81, rskr. 2018/19:82 och rskr. 2018/19:83.
Prop. 20019/20:1, Budgetpropositionen för 2020 UO 18, bet. 2019/20:CU1, rskr. 2019/20:96 och rskr. 2019/20:97.
Prop. 2019/20:120, Nya befogenheter på konsumentskyddsområdet, bet. 2019/20:CU24 och bet. 2019/20:CU23, rskr. 2019/20:358.
Prop. 2020/21:1, Budgetpropositionen för 2021 UO 18, bet. 2020/21:CU1, rskr. 2020/21:99 och rskr. 2020/21:100.
Prop. 2021/22:1, Budgetpropositionen för 2022 UO 18; bet. 2021/22:CU1, rskr. 2021/22:79 och rskr. 2021/22:80.
Prop. 2021/22:174, Ett moderniserat konsumentskydd.
Webbsidor
Konsumentverket, ”Regler per område/bransch”, https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradebransch/, hämtad 2022-02-04.
Konsumentverket, ”Webbanmälan”, https://www.konsumentverket.se/for-konsument/anmal-till-konsumentverket/anmalan/, hämtad 2022-03-16.
Konsumentverket, ”Hur ett tillsynsärende går till”, https://www.konsumentverket.se/for-konsument/anmal-till-konsumentverket/hur-ett-tillsynsarende-gar-till/, hämtad 2022-03-23.
Konsumentverket, ”Det här kan du anmäla”, https://www.konsumentverket.se/for-konsument/anmal-till-konsumentverket/det-har-kan-du-anmala/,
hämtad 2022-04-07.